Isnin, 20 Disember 2010

Nik Ajis Patut Dibakul Sampahkan !!

Otaknya yang sudah tua tidak lagi sesuai dengan jiwa orang muda Kelantan yang mahukan anjakan paradigma di negeri itu. Namun Rejim Nik Ajis Al Wali Al Selipar masih degil dan yakin rakyat Kelantan masih memerlukannya dalam merencana ekonomi Kelantan.

Kelantan memerlukan pemimpin yang sihat fizikal dan cerdas mental bagi memacu pembangunan dan kemajuan negeri untuk mencapai sasaran menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, sekiranya pemimpin yang mentadbir kerajaan lesu, negeri akan turut lesu sekali gus mengakibatkan Kelantan ketinggalan dalam arus kemajuan negara.

Beliau berkata, pemimpin yang dipilih perlu mengutamakan amanah rakyat dengan membangunkan negeri ini dalam pelbagai aspek termasuk menyediakan peluang-peluang pekerjaan dan meningkatkan perolehan negeri.

"Sekadar aktif untuk mengukuhkan kedudukan politik, ia tidak memberi sebarang makna bagi membawa Kelantan menjadi negeri maju pada masa akan datang.

"Sebaliknya, kelembapan ekonomi dan kemiskinan hidup rakyat akan berterusan," katanya ketika ditemui pemberita selepas mengadakan mesyuarat UMNO Bahagian Bachok di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai keadaan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sering keluar masuk hospital kerana masalah kesihatan dan terbaru dimasukkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian selama empat hari, minggu lalu.

Nik Aziz, yang menjangkau usia 79 tahun bagaimanapun masih enggan meletak jawatan walaupun didesak oleh pelbagai pihak, dengan alasan pemikirannya masih mampu untuk mentadbir negeri dan akan terus menerajui pentadbiran kerajaan Pas Kelantan selagi parti itu memerlukan khidmatnya.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, rakyat Kelantan akan kerugian disebabkan kelemahan kerajaan negeri mentadbir dan merancang projek pembangunan dengan berkesan, selain tidak berupaya untuk turun padang menyelami permasalahan mereka.

Beliau berkata, walaupun telah diberi peluang memerintah negeri ini lebih 20 tahun, terbukti tidak banyak projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan Pas Kelantan, menyebabkan semakin ramai rakyat negeri ini berhijrah ke negeri lain bagi mencari pekerjaan.

"Ini jelas apabila hanya satu daripada 1,000 kilang terbesar di seluruh negara beroperasi di Kelantan dan tidak mampu menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan," katanya.

Beliau berkata, jika kerajaan Pas Kelantan benar-benar berkemampuan mereka sudah pasti dapat menarik kemasukan lebih banyak pelabur asing, selain mewujudkan peluang-peluang pekerjaan yang secara tidak langsung memberi pendapatan kepada kerajaan negeri melalui kutipan cukai.

Katanya, kegagalan kerajaan negeri jelas apabila Kerajaan Pusat hanya dapat mengutip cukai jualan sebanyak RM34 juta setahun dari negeri ini, berbanding negeri lebih kecil seperti Melaka yang mampu mengutip sebanyak RM1.3 bilion setahun.

Sumber : Utusan Malaysia
________________________________________________________________________

Taming Sari : Rasa-rasanyalah inilah antara sikap orang Kelantan. Degil, keras kepala, egois, dan sikit-sikit bahalul. Seperti pemimpin tertingginya, bagaikan tidak mengerti yang dia sudah tidak larat dan sakit-sakit, dia masih lagi mahu memerintah Kelantan. 

Taming Sari tidak kisah kalau dia kata rakyat Kelantan memerlukannya oleh kerana Taming Sari tahu perangai orang Kelantan seperti yang dinyatakan di atas, tetapi percayalah ramai orang luar yang terpaksa berkerja di Kelantan sengsara dengan keadaan negeri Kelantan yang tidak terurus, jalan raya berluabang-lubang dan sempit. Selain itu, masalah air di sini tidak berkesudahan kerana Nik Ajis langsung tidak kisahkan hal ini lagi. 

Apa nak jadilah negeri Kelantan ni. Orang dah jauh ke hadapan, mereka masih di takuk lama.
________________________________________________________________________

Wallahhualam.

Penulis,



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

JGN MARAH2 BRO... RBF MARAH NNT KO SEBUT ORG KELANTAN... ORG2 KELANTAN ADE YG BERUSAHA KERAS SUPAYA PORK NIK AKAN TURUN DAN TERUS TURUN!

AYUH RAKYAT KELANTAN... KITA CANTAS PORK NIK DR MENJADI BABI DAP!

Tanpa Nama berkata...

Aku selalu anggap mereka org Kelantan ni umpama singa yang kelaparan sbb memang pandai mencari duit & kekayaan di luar negeri tu.

Tp ape gune bro, sebatalion singa yg di pimpin oleh seekor kambing biri2 tak mane pun, senang2 boleh dikalahkan oleh sebatalion kambing biri2 yg dipimpin oleh seekor singa.

Apatah, yg kita dpt tgk di negeri Kelantan arini, pemimpinnye seekor KAMBING BIRI2 yg sakit2.

Bentaraguru berkata...

Saya nak beritahu kpd puak-puak pas, berhijrahlah untuk kesejahteraan dunia dan akhirat. Duduk dalam pas, susah, tak ada duit utk pembangunan. Lihat sekarang di mana-mana jalan kampung berlubang, berlopak. Tak boleh buat apa pun. Pemimpin cakap besar. Hasil hutan balak digalas mereka. Kayaraya. Yang miskin bertambah, anak ramai, perlu disekolahkan. Hinanya pemimpin sebegini.
Ini pula nak lantik Lim Kit Siang jadi Timbalan Perdana Menteri. Jadi orang Melayu jadi hamba cina la ?.
Kita berpolitik dalam negara majmuk, berbilang bangsa dan agama. Kenapa pemimpin pas memperlekehkan bangsa Melayu Islam sendiri. Pas dulu tak ada fatwa begini, la ni lah ada.
Nama Melayu tak nak, nak dasar Islam. Dasar Islam itu nak berpaut kepada apa ?, batang getah atau pohon kelapa. Fikiran tak berasas. Cukuplah dan bertaubatlah. Jangan lagi menyesatkan orang lain. Kembalilah kpd Melayu dan Islam.

Tamingsari berkata...

Komen menarik dari Bentaguru...

Ambo sokong!!

Kepada anon...

RBF orang kelantan ke? haha... jgn marah, esok2 bg Kelantan pada pemimpin yg layak baru betul...

rahmat kaka berkata...

jgn la mnghina tok guru nik aziz sdemikian...jgn smpai kte trlalau mghikut nafsu,kite mnghina para ulamak...ulmak itu pwaris nabi whai saudaraku..brang siapa yg mnghina ulamak,die sperti mghina para nabi...fikir2knlah whai umat akhri zman..sekian :)

Recent Posts Widget

Tag

PAS Sesat (152) Anwar Al Juburi (91) Isu Semasa (77) Kelantan (69) PKR Reput (60) DAP Laknattullah (56) Pakatan Rakyat (54) Sukan (45) ilmu (45) DS Najib (31) Umno (31) Antarabangsa (28) BN (28) Galas (26) Nik Ajis (26) Selangor (26) Dasar Kerajaan (25) Ekonomi (25) P.Pinang (20) Seni Kreatif (20) Bersih 2.0 (19) Kematian (19) Jenayah (16) PRK DUN Tenang (16) Blogger Songsang (14) Ex-PKR (14) Pengkhianat (14) Tragedi Lahad Datu (14) Blogger Berjuang (13) Pendapat (13) Tun Mahadhir (12) Bajet 2011 (11) Penjawat Awam (10) Batu Sapi (9) Islam (9) Media Pembangkang (9) Banjir2014 (8) Korup@UMNO (8) Mahkamah (8) K.Lumpur (7) Kedah (7) Media Perdana (7) BTN (6) NajibMO1 (6) PDRM (6) PRU 13 (6) Rasis (6) bah2014 (6) Parlimen (5) Perak (5) Bencana (4) Demo 901 (4) Ketuanan Melayu (4) Mahasiwa (4) PRK DUN Merlimau (4) QZ8501 (4) SPR (4) Johor (3) Melaka (3) PRK DUN Kerdau (3) Perlembagaan (3) Tun Abdullah (3) AES (2) AFF SUzuki 2014 (2) AirAsia (2) BN@Beban Negara (2) Cina (2) Demo 311213 (2) Hudud (2) Kesultanan Melayu (2) MCA (2) Menteri BN Bodoh (2) PAP Laknattullah (2) Perkasa (2) Polis (2) Sabah (2) Ulama (2) Video Seks Anwar (2) prayforQZ8501 (2) #prayforQZ8501 (1) APCO (1) DYMM Agong (1) Dunia (1) IsraelvsGaza (1) Kafir Laknattullah (1) Kampus (1) Kartunis Celaka (1) Kemalangan Ngeri (1) Liwat 2.0 (1) MH17 (1) MH370 (1) MIC (1) Militan IS (1) Moral (1) Mustapa Mohamed (1) N.Sembilan (1) PAU 2016 (1) Pahang (1) Pendidikan (1) Perlis (1) PrayforGaza (1) RM-Dollar (1) Rosmah Perosak (1) Sarawak (1) Sayang Malaysia (1) Sejarah (1) Suruhanjaya Antara Agama (1) Tidakpadaonani (1) Tun Hussein Onn (1) Twitter (1) Wira (1) kesihatan (1) najibrazak (1)

Terkini di Blog Chedet (Tun Dr. Mahathir Mohamed)

Terkini Di Ceciter Seram

malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif