Ahad, 17 Oktober 2010

Hukum Mengkafirkan Orang : Hadi Awang Pula Kata "PAS Parti Allah"

Setiap orang yang berikrar dan mengucapkan Syahadat telah dianggap Muslim. Hidup (jiwa) dan hartanya terlindung. Dalam hal ini tidak diharuskan (tidak perlu) meneliti batinnya.

Menghukumi (menganggap) seseorang bahwa dia kafir, hukumnya amat berbahaya dan akibat yang akan ditimbulkannya lebih berbahaya lagi, di antaranya ialah:

1. Bagi istrinya, dilarang berdiam bersama suaminya yang kafir, dan mereka harus dipisahkan. Seorang wanita Muslimat tidak sah menjadi isteri orang kafir.

2. Bagi anak-anaknya, dilarang berdiam dibawah kekuasaannya, kerna dikhuatirkan akan mempengaruhi mereka. Anak-anak tersebut adalah amanat dan tanggungjawab orang tua. Jika orang tuanya kafir, maka menjadi tanggungjawab ummat Islam.

3. Dia kehilangan haknya dari kewajiban-kewajiban masyarakat atau orang lain yang harus diterimanya, misalnya ditolong, dilindungi, diberi salam, bahkan dia harus dijauhi sebagai pelajaran.

4. Dia harus dihadapkan kemuka hakim, agar djatuhkan hukuman baginya, kerana telah murtad.

5. Jika dia meninggal, tidak perlu diurusi, dimandikan, disalati, dikubur di pemakaman Islam, diwarisi dan tidak pula dapat mewarisi.

6. Jika dia meninggal dalam keadaan kufur, maka dia mendapat laknat dan akan jauh dari rahmat Allah. Dengan demikian dia akan kekal dalam neraka.

Demikianlah hukuman yang harus dijatuhkan bagi orang yang menamakan atau menganggap golongan tertentu atau seseorang sebagai orang kafir; itulah akibat yang harus ditanggungnya. Maka, sekali lagi amat berat dan berbahaya mengafirkan orang yang bukan (belum jelas) kekafirannya.



Gambar : Tidakkah kenyataan ini keterlaluan dan merosakkan akidah?

Sekiranya kita lihat dari sejarah politik negara, manakah parti yang suka mengkafir-kafirkan orang? 

Sila baca teguran Tun M kepada PAS yang suka mempergunakan agama demi politik di sini.

Budaya yang dibawa oleh PAS inilah yang harus kita semua jauhi dan bersegeralah bertaubat kepada mereka yang berstongkol dulu dengan PAS.

Wallahhualam.

Penulis,

4 ulasan:

Jeffry berkata...

SLM BRO..BILE MASE TAH ALLAH ADE REGISTER PARTI PAS. TU YG ORG2 TUA ADA BERKATA PEMIMPIN PAS NI 'GILER ISIM'! KEHKEHKEH

udanggalah berkata...

Salam...Antara manusia yang dikutuk Allah,Rasul dan Malaikat ialah mereka yang melakukan kerosakkan di bumi dan memutuskan hubungan keluarga.Kalau mengkafirkan orang lain termasuklah dalam golongan itu...

hangkedee berkata...

asalnya Umno berkerja sama dengan MCA dam MIC dah di kafirkan oleh Pas tot mereka pula berkawaan dengan DAPig kenapa tak mengkafirkan diri sendiri pula oooo kerana naik ajis ada kunci surga pula...pas pas apa nak jadi tak tahu lah siapa pula nak di kafir kan pula lepas ini

usin berkata...

yang betulnya amanat haji hadi tu masih terpakai. dia dulu dah kafirkan umno krn bersahabat dgn mca & mic. kini mereka dah kafirkan diri mereka sendiri krn bersekongkol dgn dap. mana pas ada sebut dah nk tubuhkan negara Islam? n.ajis sendiri kata dalam perlembagaan pas xde sebut nk tubuhkan negara Islam. yg penting pas nk menang pilihanraya walaupun selepas itu diberi watak sebagai 'hanjing' saja. korang fikirlah sendiri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif