Ahad, 10 Oktober 2010

Nik Ajis Salahkan Pusat Sebab Kelantan Mundur : Tuduhan Busuk Menjelang PRK Galas


Apa guna jadi pemimpin negeri kalau masih mengharapkan bantuan ekonomi dan kewangan dari kerajaan pusat?  Apabila rakyat bertanya kepadanya kenapa Nik Ajis lembab di dalam urusan meningkatkan ekonomi negeri. mudah sahaja jawapan Nik Ajis. Bacalah pernyataannya di bawah ini:

".............................Kelantan adalah negeri pembangkang, bukan musuh Kerajaan Pusat sehingga dinafikan pelbagai hak termasuk menafikan 118 projek pembangunan di negeri ini.
Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Kerajaan Pusat menghentikan begitu banyak projek yang sepatutnya diperolehi negeri itu semata-mata ditadbir parti pembangkang.
Ketika mula memerintah Kelantan, katanya, Kerajaan Negeri memohon beberapa projek pembangunan termasuk membina pelabuhan dan lapangan terbang namun ditolak.
“Perdana Menteri ketika itu memberi alasan laut kita cetek, sedangkan manusia boleh menyelesaikan masalah sedemikian termasuk dengan cara mendalamkannya.
“Lapangan terbang pula, baru sekarang kita mendapat yang baru, terlalu lambat kerana kita membuat permohonan sejak hampir 20 tahun lalu,” katanya ketika merasmikan Program Cakna Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Semerak, semalam.
Mursyidul Am Pas itu berkata, pemimpin Kerajaan Pusat juga telah memberi pelbagai tanggapan negatif kepada pelabur luar yang mahu memasuki negeri itu kerana mahu membiarkan Kelantan terus ketinggalan dari segi ekonominya.
Nik Aziz berkata, itulah salah satu faktor Pas melawan Barisan Nasional (BN) kerana diskriminasi yang diamalkan selain fahaman politik yang ternyata berbeza........... ".
Sumber : Sinar Harian 

Sejak 20 tahun memerintah Kelantan, ini sahaja jawapan si tua keparat ini apabila ditanya rakyat, orang luar dan wartawan mengenai kelembaban ekonomi Kelantan . Semuanya diharapkan kepada kerajaan pusat. Jika kerajaan pusat tidak menfokuskan pembangunan Kelantan, dikatakannya pusat mendiskriminasikan Kelantan.

Adakah Nik Ajis tidak sedar, di dalam rancangan Malaysia ke-10 dan dibawah bidang keberhasilan utama negara (NKRA) sudah berbilion kerajaan pusat peruntukan untuk membangunkan negeri Kelantan. Pelbagai agensi kerajaan dikerah membangunkan semua sektor dari sekecil-kecil pertanian ke besar-besar industri dan lihatlah apa yang berlaku pada Kelantan kini? Ini bukti kerajaan masih tidak menyisihkan Kelantan. Tuduhan mengatakan 118 projek pembangunan tidak diluluskan adalah angka pembohong Saifudin Nasution. Setahu Taming Sari, PAS Kelantan menjadi punca banyak projek kerajaan pusat tergendala terutama melibatkan pemilikan tanah serta syarat-syarat dari pihak berkuasa tempatan yang terlalu ketat.

Sekirannya, Nik Ajis tidak tahu bagaimana mahu mencipta peluang ekonomi, jangan salahkan orang lain jika Kelantan terus jauh ketinggalan. PAS dan Kelantan harus sedar, mereka kini berstatus anak angkat kepada kerajaan pusat. 

Sebagai ibu (pusat) pasti mendahului anak kandungnya yang tidak menderhaka dan senantiasa berterima kasih kepadanya. BN selaku pemegang tampuk kerajaan pusat pasti akan mendahulukan pembangunan negeri-negeri yang berada di bawah pemerintahan BN. 

Bagi rakyat Kelantan, janganlah terpengaruh dengan penjelasan MB yang paling cikai dan lemah di dalam ekonomi pembangunan serta paling busuk hati sehingga buta dan tidak mampu menilai kelemahan diri sendiri.

Tomahan mengatakan kerajaan pusat memganggap mereka musuh jauh sekali dan mungkin mereka sendiri yang menganggap pusat itu musuh, mereka buat tuduhan berbalik.

Jika mahukan pembangunan, rakyat Kelantan harus menolak PAS jauh-jauh dan kembalilah kepada perjuangan nasionalisma asal, kerana ia adalah tuntutan Rasullulah ketika membangunkan Madinah satu ketika dahulu.

Wallahhualam.

Penulis,

8 ulasan:

aiman berkata...

Jangan asyik salahkan orang sebelum hisabkan diri sendiri. Nilaikan kebolehan diri apakah berkeupayaan atau sekadar penghulu kampung atau pondok. Untuk melayar bahtera angkatan amada yang besar memerlukan kepakaran dan kemahiran dan bukannya nampak kepada kekuasaan dan wang semata-mata. Ini kerana sebagai ketua nahkhoda tanggungjawab amat besar dibahunya untuk menentukan haluan nak dituju supaya gelombang ambak dan rinut dapat ditempohi.

Amat malang kiranya PAS berkokok menuding jari kearah lain sedangkan ia lupa bahawa 4 jari menuding kearahnya menunjuk kelemahan dalam pentadbiran. Seperti kata YB Ibrahim ahli. Kehilangan besar wang yang diamanahkan dalam tadbir urus Koperasi Kohilal sebanyak RM 45 juta amatlah dikesali kerana menipu kepercayaan dan amanah daripada rakyat.

Mengapa Ajis berdiam diri dan melencong kearah lain bagi menutup kelemahan tersebut. Cuma beliau lupa bahawa panas tak semesti sampai kesenja adakala hujan jua. Beliau juga lupa bahawa kehidupan ini seperti pergerakan sebuah roda. Adakalanya beliau diatas dan akhirnya kebawah jua. Alangkah sedihnya kehilangan RM 45 juta dibisukan.

Mengikut kadar pusingan waktu masa sudah hampir kesenja.. eloklah Ajis bermuhasabah dan bermujahadah kepada Allah.. Tiada ada insan sempurna seperti seorang yang bernama Muhammad SAW. Terdetik itu maka pohonkanlah kemaafan dan bertakwalah sebenar-benar takwa supaya hidup akan terus terbela dan bukan jalan mencela menjela-jela. Salam Hormat pada semua....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum maafkan saya kalau nonmuslims....sebab penulisan saudara semacam penulisan orang kafir!!...Kenapa saudara sering membandingkan kelantan dengan selangor..johor....???Kenapa saudara tak bandingkan kelantan dengan perlis ke,terengganu ke...???Pembangunan Ada dua:Saudara ada dua....sedarke saudara??Pembangunan Rohaniah dan Lahiriah ...semuanya mesti seiringan..tak boleh lahiriah jalan dulu....Saudara tengok hari ini...Buang Bayi,Zina,Minum arak itu ke pembangunan yang saudara mahukan???Ini semua adalah manifestasi daripada Mengasing Agama dalam seharian....Ingin saya kelaskan saudar sebagai sekular....Agama ini bukan sekadar ibadat shj...Islam meliputi keseluruhan aspek kehidupan manusia...Pembangunan yang tidak seiringan dengan tuntutan agama akan merebahkan tamadun itu sendiri....Adakah beratus-ratus disko di Kl yang dikatakan pembangunan???Adakah kilang arak yang besar dikatogerikan pembangunan??Adakah Menara-menara satu pembangunan.???..mana ????saudara!!!saya tidak melihat itu satu pembangunan tapi satu hipokrasi..nak menunjukkan kita berwang padahal beruang!!!!mana agama??Mana pusat pengajian tahfiz di Kl ader ker?Kenapa orang berpusu-pusu ke kelantan hantar anak-anak mereka ke MAAHAD TAHFIZ YANG berlambak kat kelantan...Mana keislaman pemerintah yang bernama islam....adakah islam pada nama???Pemimpin sepatutnya menjadi tauladan...adakah pemimpin tidak menutup aurat sebagai seorang yang beriman!!!Kalu isteri tidak boleh nak jaga!!!macamana nak jaga Malaysia???Pergi melancong sana sini..rakyat mati kelaparan atas alasan lawatan !!!Kalau kita bijak sangat kenapa ditipu dalam beli eurocopter...such a foolish!!!

Tamingsari berkata...

To Anon,

Malas sebenarnya nak jwb komen bodoh dari kau. Dr penulisan kau nie anon jelaslah kau nie jenis PAS totok yang sempit otaknya.

Menuduh org dgn sekular dan kafir memang puak PAS Sesat saje.

Oi Anon yang dunggu....

Keseimbangan antara batiniah dan lahiriah memang diperlukan. Tp Di Kelantan, sudahlah lahiriah zero, batiniah je zero. Pembangunan di sini lembab, orng di sini hati busuk, jiwa kotor, pakai je serban dan kopiah, nama saja ada haji tapi jiwa tak bersih.

Puncanya kerana undi PAS Laknat.

Teruskanlah kesesatan kau tu wahai anon kalau kau sendiri tidak berusaha mahu mencar kebenaran.

Tanpa Nama berkata...

Salam tak jawab...Islam rupenya...ni lar orang umno...orang tanya lain dia jawab lain....!!!Darjah berape sekolah????Buat ijazah ke SPM????cuba jelaskan mana fakta tak betul....Anda maksud (orang disini)itu adalah anda???Penulisan saya tak betul...very foolish man(paham ke tak???)....batiniah tu laen...wahai keris karat....Aku cakap Rohaniah..degree tak ambik Kesusasteraan ke????ke tak lepas???hati busuk????Waaawaaa muntah hijau....mana???ke tengok citer budak kelantan????Huaahua..buat blog tapi penulisan macam budak darjah enam!!!dah ler menyumpah bahkan meluatkan orang...Hai!!!MOLEK BENAR PERANGAI ORANG UMNO...Lar orang tak gi haji pon cakap macam nie..ni kan plak yang x pegi kan????Fikirlar....malas tak perlar...memang keje ko kan mengata orang kan!!!Busuk Hati???Lar satu lagi kata -kata orang berotak beku!!!nampak ke hati busuk ke tak!!Jadi minum arak berzina...rasuah tipu rakyat tu..bersih sgt lar tu!!!bersinar-sinar hati dia kan...Jadi...Minum arak ,zina,disko,buang anak itu satu fikiran yang bersifat terbuka????Bukan ker Islam sekular tu!!!bacaler Pasal Kamal Ataturk..yer sama saja....Teruskan lar....wahai keris...teruskan lar dengan semangat kemelayuan tu...ISLAM BUKAN MELAYU!!!MELAYU TIDAK SEMESTINYA ISLAM!!!Askum..apabila seseorang itu mengatakan kehidupan beragama itu adalah fikiran sempit...maka jatuhler hukum KAFIR kerana tercabut iman mereka..okey!!!tanya ustaz lar....kalu tak der kat sana tanya kat ustz2 kt kelantan...berlambak!!!

Tamingsari berkata...

Cit komen sampah!! hhaha
.... begini wahai anon si totok PAS yang b.doh..

aku tak jawab salam org kafir macam ko anon...

ko belajo agama setakad mane? ke ko nie nama je Islam tp bebal dan jahil pasal Islam...

dalam komen pertama ko menjatuhkan aku sebagai kafir, sdangkan Allah melarang orang Islam mengkafirkan sesama Islam, jelas apabila kau dengan jahilnya mengkafirkan aku, jelas kau pun sudah murtad dan jatuh kafir.

Wanauzubillahhiminzalik! Benda nie kena rujuk mufti jangan rujuk Nik Ajis, dia tu sesat.

Beginilah sikap orang PAS dalam ruang komen nie berdekah dekah, bagi lah link blog kau ke aku nak baca gak tulisan ilmiah kau tu.

Cara aku nie yang suka memaki hamun orang PAS kerana mereka lebih keji dari seekor anjing. Ini saje sahaja cara mengajar orang PAS mcm kau yang sesat, buta kayu dan bahalul nie. haha.

PAS lebih celaka kerana melacurkan agama demi politik. Jika benar pas perintah Kelantan penuh dengan keislaman, kenapa orang negeri kelantan masih berlambak-lambak kes penzinaan, pembuangan anak,minum arak, rogol...rasuah tipu rakyat tu dan ini.

Bagi aku org PAS lah yang buat keje-keje keji berzina, dan seangkatan dengannya kerana hati dah galap hitam dan busuk. Berkawan pula dengan peliwat dan kafir harbi.

Persis macam kau anon...

Tetapi terima kasihle sebab terus menerus membaca blog aku ini dan aku hargai sokongan kau.

haha. Jangan lupa sebarkan pada kawan-kawan.

Semoga kau diberi hidayah oleh Allah s.W.T untuk melihat kebenaran.

Aku doakan mudah-mudahan.

haha.....

Tamingsari berkata...

To Anon,

Menuduh orang lain dengan tuduhan kafir adalah dosa yang besar. Jika kita tahu bahawa seseorang tidak kafir tetapi kita sengaja menuduh imannya yang sah itu sebagai kafir maka tuduhan itu kembali kepada yang menuduh.

Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Jadi, rasa-rasanya kau tergolong ke tidak dalam apa yang Rasullulah tegur ini?

Tanpa Nama berkata...

Oooo orang islam...tapi perangai macam orang kafir..maaflah...oooo percaya hadith tapi tak mengamalkan hadith....sejak bila plak orang umno ni pakai quran sunnah...aku ingat ko x pakai benda-benda macam ni...dah KOLOT tak Seiringan Zaman dah Ketinggalan zaman....MCA tu ore islam ke...yahudi itu islam ke???Rasulullah telah membuat perjanjian ngan mereka?tu orang islam ke????Islam ke Kamu kalu tinggalkan quran sunnah???Menghina islam dengan festival fesyen islam!!!.....Hisssshhhh Islam pada nama(tu engkau)....Khabar ler sikit.....

Tamingsari berkata...

Haha... org kalah berhujah memang akan meroyan macam nie...

Hujah tak kena sbb dlm blog ini dan komen2 aku siap guna hadis dan alquran lagi...

komen si anon a.k.a anjing ini tak de pun ilmiah nyer... menyalak sahaja...

haha...

Alquran dan sunnah adalah ikutan semua org Islam termasuk umno. org PAS saje tak ikut semua tu. Itu sbb sesat... terlalu ikutkan ajaran nik ajis.

Bertaubatle sahabat... ingat, selagi tiada kemaafan dari aku, ttg tuduhan kafir itu, mengikut hadis nabi yang aku sertakan di atas, tuduhan itu dah jatuh ke kepala kau..

Mangucaplah panjang2 dan bertaubatlah sebelum Allah campakkan kau ke neraka jahanam bersama syaitan dan Iblis....

Wanauzubillahhiminzalik....

Teruskan membaca blog ini agar hidyah utk kau memilih jalan yang benar akan terbuka.

Amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif