Sabtu, 16 Oktober 2010

Pakatan Rakyat Juga Perlu Bentang Bajet 2011


Pakatan Rakyat bukan lagi sebuah pakatan pembangkang secara total kerana mereka juga adalah pemerintah kepada 4 negeri.

Mereka yang bertindak sebagai pemerintah turut juga menerima hasil kerajaan negeri seperti cukai tanah, cukai dan bayaran denda berkaitan Pihak Berkuasa Tempatan, dan lain-lain cukai terlibat serta lain-lain hasil.
"......Berikutan punggutan wang rakyat tersebut, kerajaan Pakatan Rakyat, harus menisytiharkan kemana pula wang tersebut dibelanjakan supaya rakyat tahu, wang mereka digunakan sebetulnya oleh pemerintah......"

Bagi negeri-negeri di bawah BN dan Pusat, bajet 2011 yang dibentangkan PM sudah memadai mengambarkan projek-projek yang akan dibangunkan untuk rakyat di bawah BN. Walaubagaimanapun ada negeri-negeri di bawah BN turut mengumumkan belanjawannya sendiri. Seperti yang pernah dibentangkan oleh Dr. Zambry (MB Perak) ketika sidang DUN Perak.

Pakatan Rakyat yang memerintah 4 buah negeri seharusnya telus dalam membelanjakan wang rakyat dan perlu mencari inisatif sendiri bagaimana mahu mencorak ekonomi negeri. 

Ada beberapa item dan sektor yang tidak boleh disentuh oleh kerajaan Pusat kerana ia berada dibawah bidang kuasa kerajaan negeri. Item-item inilah yang perlu diperincikan oleh Pakatan Rakyat yang memerintah 4 buah negeri tersebut.

Taming Sari cabar kepada MB dan KM Pakatan Rakyat agar dapat membuktikan bahawa mereka lebih dinamik dalam membentuk belanjawan negeri. 

Taming Sari inigin melihat bagaimana bombastiknya Pakatan Rakyat menarik FDI ke negeri-negeri tersebut. Mampukah mereka menarik FDI jika masalah air rakyat tidak mampu diselesaikan dengan penuh berkebajikan?

Bercakap dan komen bolehlah.....

Wallahhualam.

Penulis,


4 ulasan:

udanggalah berkata...

Macamana nak bentang budget..bagi Selangor Punahsehat ekonominya tengah 'demam' pasal Rahimi dengan Rashid .Kedah pula ostat Azizan tengah cari pil penenang pasal rakyat taknak bayar bil air.Pulau pinang tengah cari kalkulator hilang pasal nak kira balik wang ehsan judi yang warga emas pulangkan.Kelantan Pok Nik tengah pening...sibuk nak cari calon Galas..tahun depan lah bentang Pak Taming oii...

Jeffry berkata...

KERAJAAN FUCKATAN NK BENTANG BAJET?..KIM SALAM LAAA. TINK TANK KEWANGAN MB ATAU KM FUCKATAN MMG X TAU CMNE NAK RANGKA BAJET SENDIRI TP MEREKA SEME CUMA TAU BANGKANG BAJET KERAJAAN PUSAT JEK. TU PSL PUNAHSEHAT SINGGIT SI KHALID LBEY SUKE MENGKAYAKAN KRONI2 PENYANGAK DAN SAMSENG2 DULU KEHKEHKEH

Tanpa Nama berkata...

Apa ni...ni ke penyokong kerajaan sekaran..carut2 kan sesama manusia...nak jadi contoh mcm mana..tu belum bagi tadbir negara lagi..saudara melayu yang beragama islam ke..malunya saya dengan tulisan saudara seislam saya...
klu x islam pun saya malu jugak sebab kita 1MALAYSIA...cuba dengar lagu nora ni puitis sesuai dan untuk orang mELAYU...

Cukuplah mencaci2..fitnah2...kita cari jalan penyelesaian..kan ALLAH ada mohon jelah..ALLAH x pernah tak kabulkan doa hambaNYA

Tamingsari berkata...

Anon...

Ni kan cara PAS berpolitik... jadi apa lah salahnya kami mengunakan cara yang sama...

saudara pergi baca blog pembangkang... tegur diorang juga...

Kalau saudara tak selesa.... jgn campur urusan politik....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif