Jumaat, 8 Oktober 2010

Pergaduhan Penduduk Dengan TNB Hasil Hasutan ADUN PKR

TNB hadir membawa sinar cahaya kepada penduduk di Lembah Klang. Namun, dek kerana ada hati yang suka mengambil kesempatan dari kesusahan orang lain, menyebabkan niat asalnya baik dipandang jahat oleh kumpulan sasar.

Projek TNB - CAR akan meningkatkan pengeluaran tenaga elektrik daripada 33kV kepada 275kV dan membantu mengatasi kekurangan kuasa di Lembah Klang.

Apabila siap kelak, projek yang melibatkan pemasangan kabel voltan tinggi sepanjang 59km, kira-kira satu kilometer jaraknya dari Kampung Sg Terentang itu akan menyaksikan pembinaan lima menara satu tiang.

Penduduk sebelum ini melahirkan kebimbangan mereka kerana khuatir pembinaan menara berkenaan akan menyebabkan kampung itu terbahagi dua.

Mereka membawa kes berkenaan ke Mahkamah Persekutuan pada November lalu tetapi mahkamah memutuskan bahawa TNB mempunyai hak untuk meneruskan projek itu.



Mahkamah juga memerintahkan TNB supaya membayar pampasan berjumlah RM10.4 juta kepada penduduk terlibat dan TNB telah melaksanakan.

Semasa kerja-kerja pemasangan menara dilakukan, wakil dari ADUN PKR Rawang, Gan Pei Nei telah menghasut orang kampung untuk mengadakan protes walaupun mahkamah sudah memutuskan hak kepada tanah itu diberikan kepada TNB kerana projek itu amat berguna kepada rakyat Lembah Klang.

Difahamkan, semasa proses kerja itu, TNB telah memohon pihak Polis membantu bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku kepada pekerjanya. Polis telah menghantar anggotanya bagi menlindungi pekerja-pekerja TNB.

Akibat kejadian pergaduhan itu, seorang pekerja TNB cedera dan 3 orang ditahan polis iaitu seorang penduduk kampung dan dua pembantu kepada ADUN Rawang, Gan Pei Nei.

Sudah dijangka, sekiranya kejadian seperti ini berlaku, pasti ADUN PKR akan masuk campur dan menganggu kerja-kerja penjawat awam. Walaupun ia sudah diputuskan peringkat tertinggi, mereka suka menjadikan domonstrasi jalanan sebagai alat untuk menyusahkan kerja-kerja pembangunan.

Masih teringatkah kita bagaimana sukarnya JKR mahu melakukan kerja pembangunan dan penambahbaikan jalan dari Felda Sg. Koyan ke Cameron Highland apabila di kawasan Lembah Bertam, "Cina pendatang" menghalang kerja-kerja mereka dan paling teruk ada ADUN DAP cuba mengapi-apikan lagi keadaan sedangkan tanah tersebut tanah milik JKR.

Sekiranya sikap ini diteruskan, maka susahlah kerajaan mahu membangunkan negara.

Lihatlah apa yang berlaku di Kota Bharu, Kelantan, disebalik bangunan-bangunan komersial, terselit rumah-rumah kampung akibat kerajaan negeri gagal tidak mampu merancang bandar dan kedegilan penduduk itu sendiri untuk berpindah menyebabkan pembangunan Kota Bharu tidak tersusun, kotor dan sesak.

Wallahhualam.

Penulis,


9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cuba la adun pkr buat mcm tu kat kg aku. kalau tak kene hempok dgn tukul besi kepala tu dah dikira baik. melayu2 di kg tu mmg bodo. kene gula2 dgn cina.

Tanpa Nama berkata...

Kalau x IGP kena masuk mahkamah sebab hina mahkamah, kenapa diorang tu tak kena panggil lak. tu kira menghina mahkamah lah tu.

whackthembugger berkata...

That's what Pakatan is good at, their focus is always on the insignificant minorities so that they make issues out of nothing. They supposedly champion the rights of the Rakyat but in reality when Chinese votes are important to them. When the alternative media gives thumbs up to the Pakatan Goverment, the respondents are practically Chinese just like in Penang. Its just facade by the chauvinist communists.

Tanpa Nama berkata...

KAT PENANG KAMPONG MELAYU DIROBOH..
UNTUK BUAT BANGLO KAYA...


BABI_BABI SEPET PKR/DAPIGS/PAS IDHAM LIM TAK BISING PUN>>

INI PROJEK UNTUK RAKYAT MCM 3 gorgeous DAM.. mmg kena roboh..malahan diberi pampasan jadi kaya..pun saja mau kacau..

mmg DAPIGS babi..

hanizam berkata...

sebab sekadar bagi amaran...sebab tu naik tocang...

tungkaran hati berkata...

hapuskan Komunis, hapuskan Bintang Tiga...!
pengikut Mao Tze Dong masih ramai disini!
mereka benci Islam dan Melayu!

Tanpa Nama berkata...

masa gerai Melayu kena roboh dengan apek Lim malah difitnah sebagai sebuah bar oleh cina racist ni , kg buah Pala kena roboh dengan apek lim .. mana dia haramjadah daripada DAPigs / PKR .. dasar puak lahanat . Setidak-tidaknya NB memberi pampasan yg lebih tinggi dan projek untuk rakyat .. apek lim??? semuanya untuk kepentingan usahawan cina dan membina banglo mahal2 untuk orang cina sahaja !!!

Tanpa Nama berkata...

bodoh punya orang nak buat pembangunan...tak nak...

s.nizam berkata...

kalau dh perangai mcm babi+monyet mmg xleh buat apa..

jgnla PAS terikut2 ngn perangai tonyok dorg tu lg..

kita yg melayu Islam bersatu rapatkan saf..

no more vote for chinese/indians x kira dr parti MCA, Gerakan or MIC..bullshit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif