Isnin, 2 Januari 2012

Mahasiswa Kini Hanya Ada Otak, Akal Tiada !!

Ia hanya disensasikan di dalam portal pembangkang mengambarkan keburukan polis dan kerajaan. Auku tetap di dalam buku perlembagaan, tidak mampu diubah sedikitpun oleh demo itu. Jadi apa faedahnya? Otak mahasiswa yang menyertai demo UPSI itu bawah sikit tarafnya dari seekor lembu yang menyeberang jalan yang sibuk. Lembu itu mati dilanggar, orang lain yang merana. Di dalam kes mereka, mahasiswa itu yang merana PAS dan PKR mendapat habuan politik.  

Malas sebenarnya nak menulis berkenaan dengan mahasiswa zaman sekarang. Selain terlibat dengan masalah politik murahan, mereka juga kita sudah hilang budaya timur dan tatasusila di dalam diri mereka sendiri. Mahasiswa hari ini keintelektualan mereka terletak pada sijil yang mereka bawa sahaja sedangkan diri mereka sama sahaja dibandingkan dengan mereka yang tidak bergelar mahasiswa.

Kes yang berlaku di UPSI baru-baru ini iaitu demonstrasi mahasiswa mahu AUKU dihapuskan hanya satu polemik menyokong budaya Anwar Ibrahim yang ternyata bukan satu ikon yang baik. Bukankah sepatutnya bagi seorang mahasiswa, mereka lebih matang menilai seseorang itu dari sudut lahiriah. Lebih tepat mereka menilai dengan faktor batiniah.

Mereka juga sepatutnya lebih memahami isu dan membawa suara mereka ke arena yang betul. Di dalam soal Auku, bukankah Perdana Menteri sudah berjanji akan memperbaiki akta itu dan setahu Tamingsari, ia sudah pun diperbaiki. Jika ia masih punya kepincangan, gunalah saluran yang tepat bagi menyatakan pandangan. Hanya kerana mahu melayan nafsu politik PAS dan PKR, mahasiswa yang dicucuk hidung itu sanggup mengempur polis dan FRU walhal ia hanya satu kerja yang sia-sia.

Di dalam demostrasi itu difahamkan, ada yang tercedera dibelasah polis. Mahasiswa itu kononnya terlantar koma dan nazak. Namun, Allah punya kuasa, ada pula bukti menunjukkan ia hanya sekadar lakonan mereka persis lakonan Anwar Ibrahim tercedera semasa perhimpunan Bersih versi 2 baru-baru ini. Mengapa perlu tiru cara Anwar?

Anwar, bukankah dia ini jelas seorang pendusta yang nyata. Dia juga punya masalah moral yang kronik. Hina dan dinanya seorang manusia bernama Anwar Ibrahim ini adalah dia pencinta kepada budaya seks luar tabie. Dia juga ditangkap mengamalkan seks bebas bersama pelacur China sehinggakan video itu terang-terang menunjukkan kemaluannya. Mungkin itu yang berjaya ditangkap, yang lain, wallahhualam.

Dengan segala bukti yang ada, tidakkah satu pun yang mampu menjadi batu penghalang dari seorang mahasiswa terus mengikut jejak Anwar Ibrahim. Mahasiswa kini mungkin semakin buta menilai yang mana kaca dan yang mana permata.

Mula-mula ini mungkin tiru lakonan Anwar, lama-lama nanti tiru tabiat seks Anwar.

Wallahhu'alam.

Penulis,

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif