Khamis, 8 Disember 2016

Bekas Wartawan Dedahkan Sikap Tun M Semasa Masih PM


1. Tentang negara luar nak kasi kita pinjam wang ini, saya nak cerita sikit perihal zaman Tun Mahathir dahulu. 

2.  Ketika itu tahun 1998. Kita sedang dilanda krisis ekonomi dan kewangan yang teruk dan kerajaan didalam keadaan yang amat tertekan. 

3. Tahun itu juga kita menjadi tuanrumah persidangan ketua-ketua negara Asia-Pasifik atau APEC. Semasa persidangan ini datanglah seorang ketua negara yang saya tidak perlu sebut namanya lah. Pada masa itu saya bertugas sebagai wartawan di akhbar Business Times, dan sedang tunggu untuk dihantar bertugas pula di Amerika Syarikat. 

4.  Saya punyai seorang 'kenalan' di Suruhanjaya Tinggi negara tersebut di Kuala Lumpur. Saya selalu menulis tentang hubungan dua hala negara kita dengan negara tersebut. 

5. Saya diberitahu semasa persidangan APEC itu ada pertemuan kecil antara pemimpin negara tersebut dengan Tun Mahathir. 

6. Negara itu tawarkan pinjaman RM10 billion pada Malaysia dan sebagai balasan, ia minta diberi kepentingan saham didalam beberapa syarikat strategik seperti Tenaga Nasional dan Telekom Malaysia.  

7. Tun Mahathir, tanpa berfikir panjang, menolak serta-merta rancangan menangguk di air keruh oleh negara tersebut. Selamat lah maruah kita. 

8. Saya tulis cerita ini dimuka hadapan Business Times dan hingga kini, ia tidak disangkal. Kena marah dengan Pesuruhjaya Tingginya adalah.

Sumber FB Mustapha Kamil. Bekas wartawan akhbar Business Times

Wallahhu'alam

Penulis,
تاميݞ ساري

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kih..kih..kih... nak tanya skit la admin.. sebut pasal TNB.. sejak zaman madey... sape yg kaya cekek darah TNB.. sape lak merana bayar bil.. tarif naik.... memang la dia tak bagi org asing saham.. nnt susah nak cilok.. bagi kat kroni.. ade gak bahagian.. ape punya bangang la ko ni taming sari.. berhenti la wat blog.. makin goblog da ko ni.. bodoh tahap tinggi..

UMNO Bodoh berkata...

Bil TNB selama ni abah kau tak mampu bayar ke?

GST dan Segala subsidi yg najib cibai tarik dn buat kau buta ke menyusahkan rakyat.

Najib punya skandal dengan anak tiri dia itu kau halal pulak.

Dasar puak UMNO perangai macam lintah darat.

Lupa daratan bila berkuasa.

Taming Sari berkata...

Hihi.. suruh aku berhenti buat blog. Pasal apa? Panas nk baca kebangangan UMNO bawah pak jib?

Kau punya komen tu standart budak tadika. Lupa.. otak beku sbb bnyk makan dedak.

Kau bedallah dedak kenyang2. PRU14 kau makan tanah.

Selagi najib xstep down selagi tu aku akan tolak UMNO.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Terkini

Recent Posts Widget
malaysia flag photo: Malaysia thmalaysia.gif